Monday 13 August 2012

SENAM AEROBIK DAN ANAEROBIK



PROSEDUR SENAMAN
JENIS-JENIS SENAMAN

Terdapat 2 jenis senaman yang utama
Apapun bentuk senaman yang dilakukan ianya boleh digolongkan kepada 2
kategori utama :

- senaman aerobik
- senaman anaerobik

Sejarah senam aerobik

   Dr. Kenneth Cooper memperkenalkan kecergasan aerobik pada dunia pada tahun 1960-an. Pada tahun 1970-an tarian aerobik menjadi berubah sejak tarian yang popular. Pada saat itu, sekumpulan orang mempelajari tarian dalam jangka masa kira-kira enam hingga lapan minggu. Tarian-tarian ini diadakan di gereja - gereja, pusat-pusat rekreasi, kelab-kelab kecergasan dan juga sekolah-sekolah.

    Pada era ini, aerobik telah jauh berkembang pesat dan berbeza. Sekarang aerobik boleh dilakukan secara individu dengan meniru gerakan senam yang terdapat dalam cd senam aerobik yang banyak beredar dipasaran, contohnya cd karya Berty tylarso, Rudi pocco-pocco, Ester suwito dll. Aerobik dapat pula dilakukan secara berkelompok seperti di pusat - pusat kecergasan.

     Aerobik yang dilakukan pada masa kini tidak seperti tarian. Pada masa kini, aerobik mempunyai gerakan yang tersusun, tapi penampilannya tidak terpaku pada muzik. Sebagai tambahan pula, konsep aerobik ini telah meluas dengan adanya pelbagai jenis latihan seperti latihan dengan kerusi, low impact, hi / low impact, step dan juga gambar aerobik. Orang - orang telah mengetahui bahawa aerobik menolong mereka berpenampilan lebih baik dan merasa lebih baik dengan mendapatkan kesenangan dan kesihatan.

  Definisi aerobik

   Aerobik berasal dari kata aero yang bererti oksigen. Jadi aerobik sangatlah erat dengan penggunaan oksigen. Dalam hal ini bererti latihan aerobik adalah latihan yang menggunakan sistem kerja dengan menggunakan osigen sebagai kerja utama.

  
Sukan yang berlangsung secara berterusan lebih daripada empat minit dengan intensitas rendah termasuk golongan aerobik. Jadi sukan yang bersifat aerobik bukan hanya senam aerobik, tetapi masih banyak jenis sukan yang lain, contohnya berbasikal, berenang, jalan cepat, lari lintas alam, lari marathon.

Definisi Senam Aerobik

   Menurut Marta Dinata (2007) senam aerobik adalah siri gerak yang dipilih secara sengaja dengan cara mengikuti irama muzik yang dipilih sehingga melahirkan peruntukan ritmis, kuntinuitas dan tempoh tertentu.

   Senam aerobik adalah suatu sistematika gabungan antara rangkaian gerak dan muzik yang sengaja dibuat sehingga muncul keselarasan antara gerakan dan muzik tersebut untuk mencapai tujuan tertentu.

SENAMAN ANAEROBIK

Senaman anaerobik menggunakan tenaga yang tinggi dari badan dan tidak
bergantung kepada keupayaan badan untuk membekalkan oksigen.

   Senaman anaerobik memerlukan penggunaan tenaga yang tinggi dari badan. Senaman jenis ini hanya boleh kekal untuk waktu yang singkat sahaja tanpa rehat dan tidak bergantung kepada keupayaan badan untuk membekalkan oksigen. Contoh senaman jenis ini ialah seperti melonjak untuk berlari, melompat lari pecut dan melontar.

4 comments:

  1. malam sis
    kalok boleh tau untuk pemula sebaiknya melakukan senam aerobic itu berapa hari sekali ya?
    dan apakah sis kau tempat2 yg menjual baju senam du surabaya?
    Trms infonya sis

    ReplyDelete
  2. Terima kasih sis...
    Infonya sangat membantu sekali .. oya untuk gerakan antara senam aerobik dan anaerobik itu apakah sama ? dan klo bajunya pasti sama-sama menggunakan baju senam aerobik ya ?...
    mohon pencerahannya ..:)

    ReplyDelete
  3. Thank kak untuk infonya, Alhamdulillah membantu banget meringankan tugas ane... oh iya sekalian bisa minta info kak yang jualan baju senam aerobik didaerah surabaya...

    ReplyDelete
  4. Salam kenal Kak,,
    Kak, apa perbedaan senam aerobik dengan senam Anaerobik? terus gerakan dari setiap senam tsb gimana?
    Oh ya,, baju senam crystal itu adanya di mana? maksudnya belianya.
    trims :-)

    ReplyDelete